Paweł Kuźma

„Teatr, a szczególnie teatr lalek, jest dla mnie miejscem pełnym magii. To właśnie tam czuję się najbardziej spełniony. Marzenie o byciu lalkarzem pojawiło się już w moim dzieciństwie, a pierwsze spotkanie z teatrem lalek na zawsze pozostało w mojej pamięci. Zrozumiałem wtedy, że lalkarze są niczym czarodzieje, którzy potrafią ożywić przedmioty, tworząc z nich lalki, a z kilku prostych elementów budują całe spektakle. To oni ożywiają to, co nieożywione, poruszając wyobraźnię zarówno dzieci, jak i dorosłych.

W Teatrze Groteska moim najważniejszym spektaklem jest Dzień osiemdziesiąty piąty, ponieważ to w tym przedstawieniu magia osiąga pełnię swojej siły – animant i animator stają na równi, tworząc wyjątkową harmonię”.

--------------------

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie – Filia we Wrocławiu, Wydział Lalkarski (2015), gdzie przygotował role w spektaklach: Amadeusz w reżyserii Bartosza Porczyka (2014) i Marty Streker oraz Smoki w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego (2015).

Już w trakcie studiów nawiązał współpracę z Teatrem Lalki i Aktora w Wałbrzychu, w którym przez osiem lat wystąpił w niemal czterdziestu spektaklach. Zadebiutował na scenie tego teatru, występując w spektaklu Kapelusz pani Wrony w reżyserii Laury Słabińskiej (2015). Do pozostałych jego ról należą m.in. Piotruś Pan w reżyserii Karoliny Maciejaszek (2016), Mały ktoś i pogromca Potworów w reżyserii Eweliny Ciszewskiej (2017), Dzień osiemdziesiąty piąty w reżyserii Agi Błaszczak (2017), 13 bajek z królestwa Lailonii w reżyserii Marty Streker (2019), Podwórko zaginionych zabawek w reżyserii Roksany Miner (2019), Atlas Nieba w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego (2021), Czarnoksiężnik z Krainy Oz w reżyserii Arkadiusza Klucznika (2022).

Ponadto jako choreograf lalek i form, współpracował przy tworzeniu spektakli: Nie Karmić Potwora w reżyserii Macieja Rabskiego we wrocławskim Teatrze Układ Formalny (2021) oraz Lot w reżyserii Agi Błaszczak w Olsztyńskim Teatrze Lalek (2021).

Nagrody i wyróżnienia:

2017 – Trzy wyróżnienia: Jury Profesjonalnego, Jury Nurtu Młodzieżowego oraz Tajnego Jurora za rolę w spektaklu Dzień osiemdziesiąty piąty w reżyserii Agi Błaszczak, podczas 9. Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ożywionej Formy MASKARADA w Rzeszowie;

2018 – Nagroda POLUNIMA DLA MŁODYCH AKTORÓW dla najbardziej obiecującego aktora-lalkarza młodego pokolenia za rolę w spektaklu Dzień osiemdziesiąty piąty w reżyserii Agi Błaszczak;

2019 – Nagroda Aktorska im. prof. Władysława Jaremy w dziedzinie animacji lalkowej, przyznana przez Sekcję Teatrów Lalkowych ZASP, za rolę Santiago i Manolina w spektaklu Dzień osiemdziesiąty piąty w reżyserii Agi Błaszczak, podczas XXIX Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu;

2019 – Wyróżnienie Jury za rolę Santiago i Manolina w spektaklu Dzień osiemdziesiąty piąty w reżyserii Agi Błaszczak, podczas XXIX Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu.

Występuje w Teatrze Groteska od 2023 roku.

 

Aktualnie w obsadzie spektakli:

· Ronja, córka zbójnika, reż. Daniel Arbaczewski (2019);

· Dzikie łabędzie, reż. Jerzy Bielunas (2020);

· Niebieski ptak, reż. Ulija Bilińska (2024);

· Męczeństwo i śmierć Marata, reż. Konrad Dworakowski (2024);

· Dziewczyna w ogniu, reż. Roksana Miner (2024);

· Dzień osiemdziesiąty piąty, reż. Aga Błaszczak (2025).