Kup bilet

Męczeństwo i śmierć Marata

Męczeństwo i śmierć Marata_projekt Marika Wojciechowska.jpg

na podstawie dramatu Petera Weissa „Męczeństwo i śmierć Jean Paul Marata przedstawione przez zespół aktorski przytułku w Charenton pod kierownictwem pana de Sade”

Dramaturgia: Martyna Lechman    
Reżyseria: Konrad Dworakowski
Scenografia, kostiumy: Marika Wojciechowska
Muzyka: Piotr Klimek
Konsultacja ruchu: Ulyana Zaruba
Asystentka reżysera: Dominika Guzek
Inspicjent: Krzysztof Karaś
Produkcja: Justyna Lisowicz

Autor przekładu: Andrzej Wirth

 

Występują:

Pan de Sade - Zbigniew Kozłowski
Marat - Lech Walicki
Simona Evrard - Małgorzata Hachlowska
Karolina Corday - Jagoda Jasnowska
Duperret - Bartosz Watemborski
Jakub Roux - Jakub Popławski
Kokol - Jarek Oberbek
Polpoch - Paweł Mróz
Cucurucu - Zuzanna Bah
Rossignol - Dominika Guzek
Wywoływacz - Paweł Kuźma

Coulmier - ***

siostry zakonne - Wiesław Bieda, Krzysztof Karaś, Łukasz Rutkowski

 

Scena dla młodzieży i dorosłych

premiera: 4 maja 2024
czas trwania: 2 godz.
spektakl dla widzów od 15 lat

To opowieść o rewolucji i jej skutkach, o terapeutycznej bądź nie mocy sztuki, o historii i współczesności, o teatrze w teatrze. Oto sam Markiz de Sade, uczestnik rewolucji francuskiej, postać historyczna, autor słynnych kontrowersyjnych powieści jako pensjonariusz Chareton wraz z innymi pacjentami prezentuje swoją sztukę opowiadającą o ostatnich chwilach Marata. Sztuka nie jest jednak pozbawiona próby rozliczenia z tematem mechanizmu rewolucji - pokazuje ścieranie się różnych poglądów jej uczestników oraz osób, których bezpośrednio dotyka. Teatr, władza, rewolucja, zakład psychiatryczny.  Co się może wydarzyć, gdy wszystkie te elementy się połączą?

 

------------------------------

„Kiedy wydawało się, że spektakl zmierza ku punktowi kulminacyjnemu (jak w niesamowitej scenie Marata z naręczem odciętych głów) następuje twist o 180 stopni i wracamy do spokojniejszej, bardziej wyważonej narracji. Widownia jest tak wodzona za nos jeszcze kilkukrotnie. Twórcy wyciskają z obłąkańczej konwencji co się da – skoro dramat wystawiają pacjenci przytułku dla umysłowo chorych, nie spodziewajmy się spokojnej, linearnej fabuły”.

Piotr Gaszczyński, Teatr dla Wszystkich

 

„Problem nieumiejętności wyciągania wniosków z historycznych katastrof i popełniania przez społeczeństwa i narody wciąż tych samych, doprowadzających do kolejnych tragedii, błędów, pokazany został w tym spektaklu w bardzo pięknej, estetycznie ciekawej i oryginalnej formie. Scenografka Marika Wojciechowska zaprojektowała dla aktorów wielkiej urody, złożone z wielu elementów kostiumy, pozwalające wykonawcom tak funkcjonować samodzielnie, jak i zespalać się w wielu scenach z ogromnymi, ludzkich rozmiarów lalkami; wprowadzanymi tu przede wszystkim dla podkreślenia chwilowego rozdwajania się osobowości pacjentów szpitala psychiatrycznego, wcielających się w postaci bohaterów Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Podobną rolę w akcentowaniu dwoistej natury scenicznych figur wyznaczono tu muzyce; częściowo wykonywanej na żywo a częściowo emitowanej mechanicznie. To bardzo ciekawe, zwłaszcza pod względem formy, przedstawienie”.

Anita Nowak, e-teatr.pl

 

„Ta wspaniała perspektywa plastyczna, uzupełniona o kostiumy pacjentów, przyczyniła się do powstania mistrzowskiego, wielowymiarowego dzieła scenicznego –  do adaptacji sztuki Petera Weissa Męczeństwo i śmierć Jean Paul Marata przedstawione przez zespół aktorski przytułku w Charenton pod kierownictwem pana de Sade, jakiej pod nową dyrekcją Karola Suszczyńskiego nie bał się podjąć zespół Groteski – i to w tak doskonały, korespondujący ze sceną dramatyczną sposób! (...) Wspomniany wcześniej Lech Walicki w roli Marata, Zbigniew Kozłowski jako charyzmatycznie rozpasany Pan de Sade, mefistofeliczny Wywoływacz Pawła Kuźmy czy wreszcie pierwszorzędna, absolutnie najwyższej próby aktorskiej Jagoda Jasnowska w roli Karoliny Corday, podchodzącej trzykrotnie do zasztyletowania Marata. Jej trzecie, ostateczne podejście ze sztyletem do wanny z bohaterem rewolucji to majstersztyk reżyserski Konrada Dworakowskiego w budowaniu napięcia, jakie wywołuje w widzu dreszcz wewnętrzny, trudny wręcz do opanowania”.

Aram Stern, Teatr dla Wszystkich

 

„Powstał z całą pewnością atrakcyjny spektakl osadzony w zakładzie psychiatrycznym, którego pensjonariusze pod wodzą Wywoływacza (bardzo ciekawy Paweł Kuźma) odgrywają przedstawienie o Maracie, roztrząsając zwłaszcza negatywne cechy rewolucji, każdej rewolucji i związanych z nią atrybutów władzy, brutalności, przemocy oraz psychopatycznych reakcji. Odnaleźć w nim można, np. w kompozycji dramaturgicznej, echa słynnych spektakli z przeszłości, choćby Piotra Tomaszuka, przetworzenia muzycznych dzieł klasyków, inspiracje malarstwem (Jacques-Louis David, Eugène Dalacroix). Oczywiście realizatorzy dodają sporo od siebie”.

Marek Waszkiel,www.marekwaszkiel.pl

 

„Jeśli ktoś wciąż myśli, że Teatr Groteska to teatr tylko dla dzieci, to niech porzuci to przekonanie. Ubiegłoroczna premiera, Męczeństwo i śmierć Marata, udowadnia, że dyrekcja, twórcy i zespół aktorski krakowskiego teatru ma do zaoferowania znacznie więcej dla dojrzałego odbiorcy, niż wielu sądzi. (...) Skrajne emocje, które serwuje widowisko oraz uparcie powracające pytanie o sens rewolucji, zrywu, głośno i stanowczo wypowiadanych zdań - pozostawiły mnie w poczuciu wdzięczności, że oto krakowski teatr zabiera głos, zadaje pytania, ma odwagę być niewygodny, ostatecznie prowokując mnie do myślenia. Kłóciłam się z sobą wielokrotnie po spektaklu, a i pisząc te kilka zdań. To dla mnie wyjątkowa wartość”.

                                                                                                                                                                               Georgina Gryboś, Radio Kraków Kultura

 

Nagrody:

Nagroda Lalkarski Atest Jakości LAJK POLUNIMA za spektakl Męczeństwo i śmierć Marata

Nagroda za najlepszą scenografię dla Mariki Wojciechowskiej za koherencję wizji plastycznej z reżyserską i scenograficzną || nagroda przyznana podczas 30. Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek „Spotkania”, organizowanym przez Teatr Baj Pomorski w Toruniu | 23.10.2024

 

Wyróżnienia:

Spektakl wyróżniony w podsumowaniu sezonu teatralnego 2023/2024 Miesięcznika Teatr w kategorii najlepsze przedstawienie teatru lalkowego.

Wyróżnienie honorowe dla Piotra Klimka za pokazanie szaleństwa i brutalności przedstawianego świata poprzez muzykę, która uruchamiała machinę teatru w spektaklu Męczeństwo i śmierć Marata || wyróżnienie przyznane podczas 30. Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek „Spotkania”, organizowanym przez Teatr Baj Pomorski w Toruniu | 23.10.2024

Spektakl Męczeństwo i śmierć Marata znalazł się w zestawieniu najlepszych spektakli sezonu 2023/2024 według Subiektywnego Alfabetu Teatralnego Arama Sterna. Dodatkowo wyróżnienia indywidualne otrzymali:

  • Lech Walicki – najlepszy aktor sezonu (rola Marata): Czartowski z naręczem odciętych głów, ale i smutnie udręczony skutkami rewolucji, wewnętrznymi rozterkami i troską o lud, cierpi aż do bólu razem ze swoim lalkowym odbiciem w szklanej wannie. „Maracie, co się stało z naszą rewolucją?”.
  • Jagoda Jasnowska – aktorka arcymistrzowska (rola Karoliny Corday): Potrafi zagrać ciałem jak sztywną lalką, a jej trzecie, ostateczne podejście ze sztyletem do wanny z Maratem to majstersztyk aktorsko-reżyserski w budowaniu napięcia, jakim wywołuje ciarki na plecach.
  • Małgorzata Hachlowska – wyróżnienie za rolę Simony Evrard
  • Zbigniew Kozłowski – wyróżnienie za rolę Pana de Sade
  • Paweł Kuźma – wyróżnienie za rolę Wywoływacza
  • Paweł Mróz – wyróżnienie za rolę Polpocha
  • Ulyana Zaruba – wyróżnienie za choreografię i ruch sceniczny
  • Marika Wojciechowska – wyróżnienie za projekty i wykonanie lalek

 

Wyjazdy:

Spektakl prezentowany na 32. Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek, organizowanym przez Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki | 19-20.10.2025

Spektakl prezentowany na 3. Festiwalu Plastyki Teatrów Lalki i Formy, organizowanym przez Teatr Tęcza w Słupsku | 8.04.2025

Spektakl prezentowany na 30. Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek „Spotkania”, organizowanym przez Teatr Baj Pomorski w Toruniu | 23.10.2024