Maja Spychaj-Kubacka
Maja Spychaj-Kubacka jest absolwentką kierunku aktorstwo teatru lalek Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Filia w Białymstoku (dawniej Wydział Sztuki Lalkarskiej).
Dorobek teatralny to ponad czterdzieści ról w tym główne, drugoplanowe i epizodyczne – w planie żywym, w różnych technikach lalkowych, w maskach. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie Teatr za projekt „Nieudany krewniak” (2012). Nominowana do nagrody w kategorii „Złota Maska” 2016. Maja Kubacka bierze udział w licznych projektach artystycznych i edukacyjnych. Prowadzi warsztaty teatralne wg autorskiej metody łączącej elementarne zadania aktorskie z elementami choreoterapii. Autorka tekstów dramaturgicznych, scenarzystka i reżyserka filmu dokumentalnego „ANTY_GO!NOW! (2015). Współpracowała ze studiem teatralnym „Stare Miasto” (2006-2016).
W Teatrze Groteska od 1997 stworzyła role m.in. Pingwin Pik-Pok („Mały pingwin Pik-Pok”, reż. B. Wyszomirski, 1997, debiut), Anioł Szczylek („Księga Rajskich Przygód”, reż. K. Deszcz, 1999), Cherubino („Wesele Figara”, reż. W. Nurkowski, 2007), Gruszka („Amelka, Bóbr i Król na dachu”, reż. K. Dworakowski, 2008), Antygona („Antygona”, reż. B. Ciosek, 2008), Starzec („Hommage Chagall”, reż. A. Welschek, 2009).
Maję Spychaj-Kubacką można aktualnie oglądać w następujących spektaklach:
- „Balladyna”, reż. Bogdan Ciosek (Goplana, Balladyna)
- „Bajka o Szewczyku”, reż. Krzysztof Falkowski (Prowadząca działania interaktywne z publicznością)
- „Tańcowały dwa Michały”, reż. Włodzimierz Jasiński (Samosia, Bocian, Kukułka, Plotkarka)
- „Nie płacz, Koziołku”, reż. Grzegorz Kwieciński
- „Przygody Tomka Sawyera”, reż. Jerzy Jan Połoński (Sid)
- „Kto pocieszy pechowego Nosorożca?”, reż. Lech Walicki (Agnieszka, Samolot, Marynarz)
- „Dzikie łabędzie”, reż. Jerzy Bielunas (Postać z ludu)
- „Niebieski ptak”, reż. Ulija Bilińska (Wróżka, Klaun)
- „Gdzie gubią się zdania”, reż. Karolina Przystupa (Wisława Szymborska)
Zainteresowania: sztuka ludowa, naiwna, outsider art.