Kup bilet

Dziwny przypadek psa nocną porą

Dziwny przypadek psa nocną pora premiera 29.06.png

Adaptacja sceniczna Simon Stephens na podstawie noweli Marka Haddona

Tłumaczenie: Bogusława Plisz-Góral 
Reżyseria: Agata Biziuk-Brajczewska
Scenografia, kostiumy: Marika Wojciechowska
Muzyka: Piotr Klimek
Choreografia: Krystyna Lama Szydłowska
Reżyseria światła: Maciej Iwańczyk
Produkcja: Anna Ratkowska-Filipowicz
Asystentka reżysera: Gabriela Oberbek
Inspicjent: Marek Stawowczyk
 

Występują:
Zuzanna Bah
Adam Godlewski
Dominika Guzek
Gabriela Oberbek
Jarek Oberbek
Bartłomiej Olszewski
Olga Przeklasa
Bartosz Watemborski

 

Scena dla młodzieży i dorosłych

premiera: 29 czerwca 2024
czas trwania: 2 godz. 1 przerwa
spektakl dla widzów od 13 lat

W spektaklu pojawiają się wulgaryzmy.

Dziwny przypadek psa nocną porą to poruszająca opowieść o odkrywaniu prawdy, przełamywaniu barier i poszukiwaniu swojego miejsca w świecie. Christopher Boone, piętnastoletni chłopiec z zespołem Aspergera, znajduje martwego psa sąsiadki i postanawia odkryć, kto jest sprawcą. Jego śledztwo prowadzi go w fascynującą i niebezpieczną podróż, która obnaża sekrety nie tylko jego sąsiadów, ale także najbliższych mu osób. Christopher, zmagający się z własnymi ograniczeniami, staje przed wyzwaniami, które wymagają od niego odwagi i determinacji. 
 
Dziwny przypadek psa nocną porą to nie tylko kryminalna zagadka, ale przede wszystkim głęboko ludzka opowieść o empatii, zrozumieniu i akceptacji. Spektakl prowokuje do refleksji nad tym, jak postrzegamy inność i jak radzimy sobie z własnymi lękami i problemami.  
 
Niniejsza sztuka jest wystawiona za pozwoleniem Warner Bros. Entertainment. Prawa autorskie reprezentuje Polska Agencja Dramatu i Teatru ADiT.
 
----------------
„Bo o czym właściwie jest ta sztuka? O determinacji, odwadze do zbadania własnych granic i o tym, aby nie pastwić się nad samym sobą, gdy nie uda się ich przekroczyć, o cierpliwości i jej braku, ale przede wszystkim o inności. O otwarciu na inność i świadomości, że można samemu być innym, bez szczególnej przyczyny. Widz dostaje więc przesłanie, aby wykazać się obecnością dla innych ludzi i jednocześnie odwagą w realizacji własnych celów [...]”.
                                                                                                                                                                         Szymon Paruzel, PRESTO 
 
„Tytułowy pies, a właściwie jego śmierć, staje się symbolicznym punktem wyjścia do opowieści o lojalności, wierności i odwadze w poszukiwaniu prawdy. [...] Przesłanie spektaklu jest jasne: każda osoba, niezależnie od swoich ograniczeń, zasługuje na szansę i wsparcie w realizacji swoich potencjałów. (...) Każdy element, od scenografii po kostiumy, współgrał z aktorstwem, tworząc spójną i porywającą całość, która na długo pozostanie w pamięci widzów”.
                                                                                                                                                                         Jagoda Wójcicka, Dziennik Teatralny
 
Dziwny przypadek psa nocną porą to jedna z realizacji, które mimo swojej niewielkiej skali mają okazję przebijać się przez ściany percepcji przebodźcowanego widza, wyraźnie i płynnie wiodąc przez opowieść o przygodach naszego bohatera, a także oswajać różnorodność w najbardziej podstawowym wymiarze”. 
                                                                                                                                                             Mateusz Leon Rychlak, Teatr dla wszystkich
 

„W rolę głównego bohatera wciela się Bartłomiej Olszewski kreując z wielka wrażliwością i bez nierzadko goszczącej na scenie przesady postać autystycznego chłopca. Wzruszający i zabawny spektakl, którym reżyserka pokazuje sprawczość osób, którym często jest ona odbierana. Świetna minimalistyczna scenografia Mariki Wojciechowskiej”.

                                                                                                                                                                    Anna Piątkowska, Gazeta Krakowska

„Spektakl jest bardziej intymny, surowy, niemal laboratoryjny – a zarazem właśnie przez ten chłodny, zdyscyplinowany ton zyskuje autentyczną siłę oddziaływania. Forma, którą proponuje reżyserka – wyraźnie uporządkowana scenografia, ograniczona paleta kolorystyczna, znakomicie przemyślane światło oraz cyfrowe projekcje oparte na motywach liczbowych – nie tłumi emocji. Przeciwnie, pozwala im wybrzmieć w sposób czysty, niesentymentalny, wręcz przezroczysty. [...] Reżyserka pokazuje, że można mówić o odmienności bez moralizowania i bez manipulowania emocjami. W jej przedstawieniu inność nie zostaje wystylizowana ani uproszczona, ale też nie zostaje uczyniona źródłem tragedii. Jest po prostu obecna – jako coś prawdziwego, wymagającego zrozumienia, a nie litości. Dzięki temu widz nie czuje się zmuszony do współczucia – ale do empatii”.

Wiesław Kowalski, Teatr dla Wszystkich

Nagrody, wyróżnienia i wyjazdy:
Spektakl prezentowany na 6. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek dla Dorosłych „Metamorfozy Lalek”, organizowanym przez Białostocki Teatr Lalek | 21.06.2025