Andrzej Zarycki

plakat zarycki www.jpg

Spotkanie prowadził Andrzej Pacuła

Andrzej Zarycki, bohater styczniowego spotkania z cyklu KOD MISTRZÓW, jest pianistą, kompozytorem i aranżerem muzyki rozrywkowej, symfonicznej, teatralnej, filmowej oraz poezji śpiewanej.

Przygodę z muzyką rozpoczął w dzieciństwie, pod kierunkiem ojca Władysława, zakopiańskiego muzyka i poety ucząc się gry na skrzypcach i fortepianie. Ukończył Liceum Muzyczne w Krakowie i Wydział Kompozycji krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej, gdzie jego mistrzem stał się wykładowca kompozycji i twórca muzyki filmowej prof. Lucjan Kaszycki.

W czasie studiów Andrzej Zarycki współpracował z kabaretem Uniwersytetu Jagiellońskiego Hefajstos. Przez krótki czas w latach 60. mieszkał w USA. Po powrocie związał się jako pianista i kompozytor z klubem „Pod Jaszczurami” i „Piwnicą Pod Baranami”. Od tego czasu jego nazwisko kojarzone jest z kabaretem Piotra Skrzyneckiego i pieśniarką Ewą Demarczyk, dla której skomponował m.in. „Cygankę”, „Skrzypka Hercowicza” i „Na moście w Avignon”.

Bohater styczniowego spotkania jest autorem muzyki filmowej (m.in. kompozycji do „Aktorów prowincjonalnych” w reżyserii Agnieszki Holland) i teatralnej. Współpracował z teatrami dramatycznymi w Krakowie, Warszawie, Łodzi, Rzeszowie, Lublinie, Opolu, Olsztynie i Wrocławiu oraz z Teatrem Telewizji. W latach 1985 – 1997 był kierownikiem muzycznym Teatru Groteska. Kompozycje Andrzeja Zaryckiego można było usłyszeć w ponad 200 spektaklach teatralnych, wśród których znalazły się: Balladyna (reż. Mieczysław Górkiewicz), Woyzeck (reż. Agnieszka Holland, Laco Adamik), Sonata Belzebuba (reż. Bogdan Hussakowski), Żałoba przystoi Elektrze (reż. Jan Błeszyński), Zatrute pióro (reż. Krzysztof Orzechowski), Nie-boska komedia (reż. Włodzimierz Nurkowski), Ja, Maria Magdalena (reż. Stanisław Zajączkowski). Nasz gość jest także kompozytorem utworów muzyki symfonicznej i kameralnej, pieśni chóralnych i solowych oraz songów i piosenek m.in. dla Hanny Banaszak, Beaty Rybotyckiej, Anny Szałapak, Zbigniewa Wodeckiego, Jacka Wójcickiego.

Mistrz, na spotkanie z którym zapraszamy w styczniu, był pedagogiem w krakowskiej Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia (klasa interpretacji piosenki), a od lat wspiera Fundację Anny Dymnej „Mimo wszystko’” – komponując muzykę do wielu przedstawień Teatru Radwanek oraz angażując się w tworzenie aranżacji utworów wykonywanych przez finalistów Festiwalu Zaczarowanej Piosenki im. Marka Grechuty.

Nazywany Poetą piosenki gość cyklu KOD MISTRZÓW jest laureatem wielu nagród festiwalowych, m.in. Ogólnopolskiego Studenckiego Konkursu Piosenkarzy (1964), Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu (1977) oraz Opolskich Konfrontacji Teatralnych (1987, 1988, 1989) i państwowych, w tym Złotego Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2012).

Skąd pochodzi jego wrażliwość, z czego czerpie inspiracje, jaki jest jego świat? O tym wszystkim z Andrzejem Zaryckim porozmawia poeta, dramaturg i satyryk Andrzej Pacuła. Zapraszamy!

Bilety dostępne w kasie teatru od 03.01.2022, od godziny 14.00. Wstęp 1 zł. 
 

Data: 11 stycznia 2022
Godzina: 18.00

„Cały czas żyłem wśród dźwięków” – relacja ze spotkania z Andrzejem Zaryckim w ramach cyklu KOD MISTRZÓW

Gościem styczniowego spotkania „Kodu Mistrzów” w Teatrze Groteska był Andrzej Zarycki – pianista, kompozytor, aranżer, twórca muzyki teatralnej i filmowej, kierownik muzyczny Teatru Groteska w latach 1985-1997. Spotkanie z Mistrzem poprowadził Andrzej Pacuła, który jest autorem literackiego portretu tego cenionego artysty związanego z Piwnicą pod Baranami.

Wędrówkę przez swoje życie i twórczość Mistrz rozpoczął od czasów zakopiańskich, kiedy to narodziła się miłość naszego gościa do kina. Jak wspominał, to właśnie dzięki seansom w Kinie Giewont pokochał film. Wtedy też, w wieku 14 lat postanowił wyjechać z Zakopanego, by rozpocząć naukę w krakowskim Technikum Kinotechnicznym. Ostatecznie wybrał jednak Liceum Muzyczne, a po jego ukończeniu za namową Lucjana Kaszyckiego rozpoczął studia na Wydziale Kompozycji krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej.

Początki pracy twórczej Andrzej Zarycki określił jako szczęśliwe zbiegi okoliczności. To dzięki jednemu z nich poznał Ewę Demarczyk. Wspólna, blisko 20-letnia podróż muzyczna rozpoczęła się od spotkania na pokładzie „Batorego”. Wtedy to artystka Piwnicy pod Baranami zaproponowała Andrzejowi Zaryckiemu współpracę przy tworzeniu nowych kompozycji. W tym czasie powstała m.in. słynna „Cyganka”, „Skrzypek Hercowicz”, „Na moście w Avignon”.

Duża część spotkania została poświęcona współpracy z artystką Piwnicy pod Baranami. Na pytanie prowadzącego, na czym polegał fenomen Demarczyk, Mistrz odpowiedział, że chodziło przede wszystkim o sposób interpretacji utworów oraz o to, że emocje, które przekazywała słuchaczom były prawdziwe.

Po zakończeniu współpracy z Demarczyk nadszedł czas na rozpoczęcie przez Mistrza nowego etapu, jakim był komponowanie muzyki teatralnej i filmowej. W rozmowie z prowadzącym spotkanie Andrzejem Pacułą Mistrz wyjaśniał, że muzyka w teatrze jest dla niego wyposażeniem emocjonalnym każdej sceny oraz partnerem w spektaklu, kolejnym z aktorów. Opowiedział także jak wygląda praca kompozytorska, oraz co zrobić, aby muzyka została z odbiorcą na długo po spektaklu.

Andrzej Zarycki zapytany o jego własnych mistrzów odpowiedział, że było ich kilku. Wśród nich wymienił m.in. - kompozytora muzyki filmowej i teatralnej Lucjana Kaszyckiego, który rozbudził w nim potrzebę komponowania oraz przez lata inspirował go do pracy twórczej. Wspominał także Fredę Leniewicz - dyrektor Teatru Groteska, z którą współpracował przy wielu muzycznych realizacjach i dzięki której jego muzyka mogła zabrzmieć ze sceny.

Spotkanie prowadzący zakończył pytaniem o to „Czym jest szczęście?”. Dla gościa styczniowego „Kodu Mistrzów” szczęściem było spotkanie na swojej drodze osób, dzięki którym jego artystyczna kariera mogła się pomyślnie rozwijać.