Olga Przeklasa

„Teatr jest najważniejszą rzeczą na świecie, ponieważ pokazuje ludziom, jacy mogliby być, jacy chcieliby być – choć często brakuje im na to odwagi – oraz jacy naprawdę są”.

Tymi słowami Tove Jansson w Lecie Muminków oddała istotę teatru. Jako Panna Migotka ze spektaklu Lato Muminków, czyli Wielki Teatr (2005) w reżyserii Jana Polewki w pełni się z tą myślą zgadzam.

----------------------------

Urodzona w 1970 roku w Zakopanem. Absolwentka krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej (obecnie Akademia Sztuk Teatralnych), Wydział Aktorski, rocznik 1996.

W latach 1996–2001 pracowała w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, grając m.in. w spektaklach Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serc (1996) w reżyserii Jerzego Bińczyckiego oraz Ożenek w reżyserii Bartłomieja Wyszomirskiego (1997). W latach 2007–2019 współpracowała ze Stowarzyszeniem Teatr Mumerus, przygotowując role do przedstawień: Cyrk i ceremonie (2007), Jarmark cudów (2008) oraz Święto głupców, czyli walki karnawału z postem (2009) w reżyserii Wiesława Hołdysa.

Od 2001 roku jest związana z Teatrem Groteska, w którym zagrała m.in. w Słońcu w Dolinie Muminków (2002), w Lecie Muminków, czyli Wielkim Teatrze (2005) w reżyserii Jana Polewki, w przedstawieniach Pani Wdzięczny Strumyk (2002) oraz Pinokio (2004) w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego, w Końcu świata w reżyserii Ziuty Zającówny (2003), w Skarbie pirata Cynamona w reżyserii Waldemara Wolańskiego (2005), Aksamitnym Króliku (2011) oraz w Dziennikach Gwiazdowych w reżyserii Adolfa Weltschka (2017).

Jest również twórczynią analogowych, papierowych kolaży. Jej debiutancka wystawa „Z życia wycięte” odbyła się w styczniu 2020 roku w Galerii 2 Okna Cafe na krakowskim Kazimierzu. Jak sama mówi, jest uzależniona od czytania książek, a jej ulubionym autorem jest japoński pisarz Haruki Murakami. Miłośniczka kotów.

Aktualnie w obsadzie spektakli:

· Kandyd, czyli Optymizm, reż. Paweł Aigner (2004);

· Brzydkie kaczątko, reż. Beata Pejcz (2007);

· Kot w butach, reż. Robert Jarosz (2008);

· Tańcowały dwa Michały, reż. Włodzimierz Jasiński (2014);

· Ania z Zielonego Wzgórza, reż. Adolf Weltschek (2015);

· Dwanaście prac Heraklesa, reż. Elżbieta Depta (2018);

· Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych), reż. Lech Walicki (2020);

· Kapelusz za sto tysięcy, reż. Adolf Weltschek (2021);

· Detektyw Pozytywka, reż. Katarzyna Deszcz (2022);

· Dziwny przypadek psa nocną porą, reż. Agata Biziuk-Brajczewska (2024);

· Miś Tymoteusz, reż. Wojtek Stachura (2025).