„Groteska? To będzie teatr wspaniały!”

plakat jubileusz_TG.jpg

wystawa jubileuszowa

„Jaki to będzie teatr, panie Władysławie – pytano. 

Wspaniały – odpowiadał niefrasobliwie. Lalki? – to dla dzieci… - mówiono. 

(…) 

O, zobaczycie, że to teatr nie tylko dla dzieci – sami będziecie również jego widzami, tak, tak, będzie was cieszył i wzruszał…, bo teatr lalek to niekończące się źródło prawdziwej teatralności… to więcej niż teatr dramatyczny z żywym aktorem…”. 

[Wypowiedź Władysława Jaremy pochodzi ze wspomnień Zofii Jaremowej, z artykułu: Zofia Jaremowa, Teatr wspaniały, czyli narodziny „Groteski”, [w:] Groteska! Teatr Lalki, Maski i Aktora 1945-1995, red. Anna Stafiej, Kraków 1995, s. 5.]

***

Przekraczając próg Sali Kopułowej, nie wchodzimy jedynie do przestrzeni wystawy, lecz do wielowarstwowej, hybrydycznej formy teatralno-muzealnej, w której prezentowane obiekty podlegają symbolicznej przemianie. Ekspozycja jubileuszowa Groteska? To będzie teatr wspaniały! nie ogranicza się do funkcji retrospektywnego pokazu lalek, masek i manekinów z historii jednego z najważniejszych polskich teatrów formy. Jest również konceptualnym gestem – artystyczno-badawczą opowieścią o ewolucji statusu animanta w przestrzeni scenicznej oraz o samej tożsamości teatru lalek jako medium przekraczającego granice tradycyjnego rozumienia teatru. Punktem wyjścia tej narracji jest wizjonerska myśl Władysława Jaremy, twórcy i pierwszego dyrektora Teatru Groteska, który dostrzegał w lalce nie tylko narzędzie, lecz równorzędnego partnera aktora – formę zdolną uruchamiać wyobraźnię i przekraczać realność scenicznego pudła. Zgodnie z jego intuicją, teatr lalek może stać się miejscem absolutnej kreacji, gdzie martwa materia nabiera życia, a przestrzeń podporządkowuje się wyobraźni twórców.

Na wystawie zaprezentowano kilkanaście obiektów pochodzących z różnych dekad działalności teatru – od historycznej premiery, w której wykorzystano po raz pierwszy maski w przedstawieniu Groteski – Nowych szatach króla w reżyserii Władysława Jaremy (1951), plansze z maskami i manekiny zaprojektowane przez Kazimierza Mikulskiego do głośnych spektakli Zofii Jaremowej z lat 50., 60. i 70. (m.in. Męczeństwo Piotra Oheya, Janko Muzykant, Zwierzęta hrabiego Cagliostro), lalki i maski z przedstawień zrealizowanych w latach 80., w czasie kadencji Fredy Leniewicz, jawajkę z nagradzanej na wielu festiwalach teatralnych Mirómagii Jana Polewki z 1993 roku, aż po maski i lalkę z nowszych realizacji Groteski. Eksponaty pochodzą z zasobów Muzeum Krakowa, Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi (Dział Widowisk Lalkowych), Galerii Starmach oraz Teatru Groteska. Ich wybór nie jest przypadkowy – każda z tych form niesie w sobie zapis estetycznej i ideowej ewolucji teatru, który przez osiem dekad nieustannie redefiniował siebie, eksplorując nowe języki i środki wyrazu.

Wernisaż wystawy odbędzie się 20 września i połączony będzie z obchodami 80-lecia Teatru Groteska.

Wystawę można oglądać w Sali Kopułowej Teatru Groteska od 21 do 28 września w godzinach 11:00-15:00.

 

Pomysłodawca wystawy: Karol Suszczyński 

Kuratorka: Katarzyna Winiarska-Ścisłowicz 

Projekt i aranżacja: Tomasz Bugajski 

Obiekty prezentowane na wystawie:

  1. Maska Damy Dworu Nowe szaty króla Hansa Christiana Andersena (1951), reż. Władysław Jarema, proj. Jerzy Skarżyński, Kazimierz Mikulski (Muzeum Krakowa).  
  2. Manekin, Męczeństwo Piotra Oheya Sławomir Mrożek (1959), reż. Zofia Jaremowa, proj. Kazimierz Mikulski (Galeria Starmach).  
  3. Maska Wielkiego Admirała, Która godzina? Zbigniewa Wojciechowskiego (1964), reż. Zofia Jaremowa, proj. Kazimierz Mikulski (Dział Widowisk Lalkowych, Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi).
  4. Maska Żołnierza, Ubu Król Alfreda Jarry’ego (1965), reż. Zofia Jaremowa, proj. Kazimierz Mikulski (Dział Widowisk Lalkowych, Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi). 
  5. Maska, Skąpiec Moliera (1968), reż. Romana Próchnicka, proj. Joanna Braun (Dział Widowisk Lalkowych, Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi) 
  6. Plansza z maską, Janko Muzykant Henryka Sienkiewicza (1969), reż. Zofia Jaremowa, proj. Lidia Minticz, Jerzy Skarżyński, Kazimierz Mikulski (Dział Widowisk Lalkowych, Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi). 
  7. Manekin Bartłomieja, Hazard. Zwierząt hrabiego Cagliostro Andrzeja Bursy (1972), reż. Zofia Jaremowa, proj. Kazimierz Mikulski (Muzeum Krakowa).
  8. Manekin Judyty, Wygnańcy Ewy. Judyta i Holofernes. Salome wg Jana Sztaudyngera (1975), reż. Zofia Jaremowa, proj. Kazimierz Mikulski (Dział Widowisk Lalkowych, Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi).
  9. Maska Białego Klauna, Cyrk Bumstarara Doroty Terakowskiej (1985), reż. Freda Leniewicz, proj. Lidia Minticz, Jerzy Skarżyński (Dział Widowisk Lalkowych, Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi). 
  10. Lalka Zeldy, Cyrk Bumstarara Doroty Terakowskiej (1985), reż. Freda Leniewicz, proj. Lidia Minticz (zbiory Teatru Groteska).  
  11. Lalki Czarodziejki i Poety, Mirómagia Jana Polewki (1993), reż. Jan Polewka, proj. Jan Polewka (kolekcja prywatna Jana Polewki).  
  12. Lalka, Baśnie japońskie Urashima Taró i Momo-Taró (1994), reż. Marzena Tokarska, proj. Jan Burnat (zbiory Teatru Groteska).  
  13. Lalka Belli, Hommage à Chagall Adolfa Weltschka (2009), reż. Adolf Weltschek, proj. Małgorzata Zwolińska (zbiory Teatru Groteska).  
  14. Maski Małpki i Pajacyka, Aksamitny Królik Margery Williams (2011), reż. Adolf Weltschek, proj. Małgorzata Zwolińska (zbiory Teatru Groteska).