„Groteska? To będzie teatr wspaniały!”
wystawa jubileuszowa
„Jaki to będzie teatr, panie Władysławie – pytano.
Wspaniały – odpowiadał niefrasobliwie. Lalki? – to dla dzieci… - mówiono.
(…)
O, zobaczycie, że to teatr nie tylko dla dzieci – sami będziecie również jego widzami, tak, tak, będzie was cieszył i wzruszał…, bo teatr lalek to niekończące się źródło prawdziwej teatralności… to więcej niż teatr dramatyczny z żywym aktorem…”.
[Wypowiedź Władysława Jaremy pochodzi ze wspomnień Zofii Jaremowej, z artykułu: Zofia Jaremowa, Teatr wspaniały, czyli narodziny „Groteski”, [w:] Groteska! Teatr Lalki, Maski i Aktora 1945-1995, red. Anna Stafiej, Kraków 1995, s. 5.]
***
Przekraczając próg Sali Kopułowej, nie wchodzimy jedynie do przestrzeni wystawy, lecz do wielowarstwowej, hybrydycznej formy teatralno-muzealnej, w której prezentowane obiekty podlegają symbolicznej przemianie. Ekspozycja jubileuszowa Groteska? To będzie teatr wspaniały! nie ogranicza się do funkcji retrospektywnego pokazu lalek, masek i manekinów z historii jednego z najważniejszych polskich teatrów formy. Jest również konceptualnym gestem – artystyczno-badawczą opowieścią o ewolucji statusu animanta w przestrzeni scenicznej oraz o samej tożsamości teatru lalek jako medium przekraczającego granice tradycyjnego rozumienia teatru. Punktem wyjścia tej narracji jest wizjonerska myśl Władysława Jaremy, twórcy i pierwszego dyrektora Teatru Groteska, który dostrzegał w lalce nie tylko narzędzie, lecz równorzędnego partnera aktora – formę zdolną uruchamiać wyobraźnię i przekraczać realność scenicznego pudła. Zgodnie z jego intuicją, teatr lalek może stać się miejscem absolutnej kreacji, gdzie martwa materia nabiera życia, a przestrzeń podporządkowuje się wyobraźni twórców.
Na wystawie zaprezentowano kilkanaście obiektów pochodzących z różnych dekad działalności teatru – od historycznej premiery, w której wykorzystano po raz pierwszy maski w przedstawieniu Groteski – Nowych szatach króla w reżyserii Władysława Jaremy (1951), plansze z maskami i manekiny zaprojektowane przez Kazimierza Mikulskiego do głośnych spektakli Zofii Jaremowej z lat 50., 60. i 70. (m.in. Męczeństwo Piotra Oheya, Janko Muzykant, Zwierzęta hrabiego Cagliostro), lalki i maski z przedstawień zrealizowanych w latach 80., w czasie kadencji Fredy Leniewicz, jawajkę z nagradzanej na wielu festiwalach teatralnych Mirómagii Jana Polewki z 1993 roku, aż po maski i lalkę z nowszych realizacji Groteski. Eksponaty pochodzą z zasobów Muzeum Krakowa, Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi (Dział Widowisk Lalkowych), Galerii Starmach oraz Teatru Groteska. Ich wybór nie jest przypadkowy – każda z tych form niesie w sobie zapis estetycznej i ideowej ewolucji teatru, który przez osiem dekad nieustannie redefiniował siebie, eksplorując nowe języki i środki wyrazu.
Wernisaż wystawy odbędzie się 20 września i połączony będzie z obchodami 80-lecia Teatru Groteska.
Wystawę można oglądać w Sali Kopułowej Teatru Groteska od 21 do 28 września w godzinach 11:00-15:00.
Pomysłodawca wystawy: Karol Suszczyński
Kuratorka: Katarzyna Winiarska-Ścisłowicz
Projekt i aranżacja: Tomasz Bugajski
Obiekty prezentowane na wystawie:
- Maska Damy Dworu Nowe szaty króla Hansa Christiana Andersena (1951), reż. Władysław Jarema, proj. Jerzy Skarżyński, Kazimierz Mikulski (Muzeum Krakowa).
- Manekin, Męczeństwo Piotra Oheya Sławomir Mrożek (1959), reż. Zofia Jaremowa, proj. Kazimierz Mikulski (Galeria Starmach).
- Maska Wielkiego Admirała, Która godzina? Zbigniewa Wojciechowskiego (1964), reż. Zofia Jaremowa, proj. Kazimierz Mikulski (Dział Widowisk Lalkowych, Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi).
- Maska Żołnierza, Ubu Król Alfreda Jarry’ego (1965), reż. Zofia Jaremowa, proj. Kazimierz Mikulski (Dział Widowisk Lalkowych, Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi).
- Maska, Skąpiec Moliera (1968), reż. Romana Próchnicka, proj. Joanna Braun (Dział Widowisk Lalkowych, Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi)
- Plansza z maską, Janko Muzykant Henryka Sienkiewicza (1969), reż. Zofia Jaremowa, proj. Lidia Minticz, Jerzy Skarżyński, Kazimierz Mikulski (Dział Widowisk Lalkowych, Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi).
- Manekin Bartłomieja, Hazard. Zwierząt hrabiego Cagliostro Andrzeja Bursy (1972), reż. Zofia Jaremowa, proj. Kazimierz Mikulski (Muzeum Krakowa).
- Manekin Judyty, Wygnańcy Ewy. Judyta i Holofernes. Salome wg Jana Sztaudyngera (1975), reż. Zofia Jaremowa, proj. Kazimierz Mikulski (Dział Widowisk Lalkowych, Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi).
- Maska Białego Klauna, Cyrk Bumstarara Doroty Terakowskiej (1985), reż. Freda Leniewicz, proj. Lidia Minticz, Jerzy Skarżyński (Dział Widowisk Lalkowych, Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi).
- Lalka Zeldy, Cyrk Bumstarara Doroty Terakowskiej (1985), reż. Freda Leniewicz, proj. Lidia Minticz (zbiory Teatru Groteska).
- Lalki Czarodziejki i Poety, Mirómagia Jana Polewki (1993), reż. Jan Polewka, proj. Jan Polewka (kolekcja prywatna Jana Polewki).
- Lalka, Baśnie japońskie Urashima Taró i Momo-Taró (1994), reż. Marzena Tokarska, proj. Jan Burnat (zbiory Teatru Groteska).
- Lalka Belli, Hommage à Chagall Adolfa Weltschka (2009), reż. Adolf Weltschek, proj. Małgorzata Zwolińska (zbiory Teatru Groteska).
- Maski Małpki i Pajacyka, Aksamitny Królik Margery Williams (2011), reż. Adolf Weltschek, proj. Małgorzata Zwolińska (zbiory Teatru Groteska).