Repertuar dla Dorosłych
Repertuar dla Dzieci
Repertuar dla Nauczycieli

Strona główna

Zagraj to jeszcze raz... – sam

na motywach „Play It Again - Sam!”
Reżyseria, adaptacja, scenografia: Lech Walicki
Światło i dźwięk: Jakub Sochacki
Obsada:

Premiera: 2011-09-16
Opis
Recenzje
Bilety


Spektakl w sposób komediowy opowiada o rozterkach niespełna 30-letniego mężczyzny stojącego w obliczu porzucenia przez ukochaną kobietę. Snując fantazje oraz monologi wewnętrzne stara się on znaleźć najlepszą receptę na dalsze nieoczekiwane życie.

Próba odnalezienia kolejnej partnerki życiowej okazuje się poszukiwaniem samego siebie, a dylematy z tym związane stają się walką o dominację pomiędzy sprzecznymi skłonnościami ludzkiej natury.

Gra aktorska wzbogacona została różnorodnymi technikami lalkowymi: maski, manekiny, „pyskówki”.

Dla miłośników pełnego ironii, inteligentnego humoru Woody’ego Allena.

 

Wyróżnienie na V Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niewielkich 2009 w Lublinie
 
Nagroda Prezydenta Tczewa 11. Międzynarodowego Festiwalu „Zdarzenia”  im. Józefa Szajny w Tczewie, wrzesień 2010



Krakowska premiera spektaklu  odbyła się 27 czerwca 2009 r. w Teatrze Lalki, Maski i Aktora Groteska


Czas trwania spektaklu: 55 minut, brak przerwy

 

Zagraj to jeszcze raz, Sam to jedna z najchętniej wystawianych sztuk Woody’ego Allena. W Teatrze Groteska Lech Walicki zagrał to jeszcze raz… sam! Krakowski teatr zaprosił widzów na monodram, w którym scenicznymi partnerami aktora są nie ludzie, a lalki, kukły, przedmioty czy instalacje świetlne…

(...)

Dużym plusem spektaklu jest fakt, że można go poczuć – dosłownie. Mieszanina drażniącego zapachu wody kolońskiej i innych kosmetyków, który roztacza przygotowujący się do randki Allan dosięga także widowni, podobnie dzieje się z papierosowym dymem czy spalonymi przewodami telewizora.  Dzięki temu, a także kameralnej sali Teatru Groteska i minimalistycznej scenografii, odbiorca może ma wrażenie, jakby faktycznie znajdował się w kawalerce Allana.

Scenografia pełni w spektaklu wyjątkową funkcję. W miarę rozwoju akcji przedmioty i rekwizyty stają się aktorami. Lodówka, lampa, szafa, ożywiane przez Lecha Walickiego zaczynają uosabiać pragnienia i wyobrażenia bohatera. Aktor robi to doskonale, wcielając się w różne role, odpowiednio modulując swój głos. Wprowadzenie lalek zamiast żywych ludzi, sprawia, że postaci spektaklu stają się bardziej przerysowane, karykaturalne, a co się z tym wiąże – zabawniejsze.

Nie można zapomnieć bowiem o tym, że Zagraj to jeszcze raz… - sam! to przede wszystkim rewelacyjna komedia. Monologi wygłaszane przez bohatera pełne są dowcipnych tekstów i sarkastycznych uwag, które w celny sposób komentują nie tylko życie Allana, ale i nasze.

Kończąc zapewniam, że jeśli kolejny spektakl wystartuje bez ciebie, zaczniesz żałować. Może nie dziś, nie jutro, ale wkrótce, i to na całe życie.

[Dagmara Marcinek, kulturatka.pl]

 

(...) "W zapuszczonej kawalerce, w otoczeniu artefaktów, z których każdy może okazać się tłem dla licznych fantazji, nieco nieporadny, ale wciąż bardzo sympatyczny krytyk filmowy przeżywa niewątpliwie bardzo poważne rozterki. Felix, bo tak ma na imię, został właśnie opuszczony przez żonę. Przedzierając się przez liczne systemy obronne, takie jak ironia, czarny humor i pigułki, próbuje dość do siebie po niedawnych, trudnych dla niego wydarzeniach. Natura podpowiada mu, że powinien czym prędzej znaleźć nową partnerkę. Natura, czy raczej duch Humphreya Bogarta, który wie lepiej, co dobre dla Felixa i przekonuje go nie tylko jak postępować z kobietami, ale także czego w nich szuka. Mącące się w głowie bohatera dobre rady, nieudane, nowe, zawiązywane „na już” znajomości i dylematy męskiej natury doprowadzają do sytuacji, gdzie Felix ląduje w łóżku z… żoną swojego najlepszego przyjaciela. W takiej sytuacji spakowanie walizki okazuje się być wystarczającym rozwiązaniem sprawy.

Wykorzystanie masek w spektaklu podkreśliło w niezwykle wyraźny, prosty, ale jak sądzę, fenomenalny sposób poziomy życia, na których zaznajomiony z nami mężczyzna próbuje odnaleźć dla siebie kolejną kobietę. Walka bajecznych fantazji, wyobrażeń o idealnej partnerce z potrzebą normalności i akcepcji na codzień została zobrazowana poprzez zaangażowanie manekinów, skutkując, paradoksalnie, pogłębioną, absolutną realnością i faktycznością tekstu Woodego Allena. Sądzę, że ironiczny, pozbawiony złudzeń sposób przedstawiania ludzkich pobudek działania, charakteryzujący twórczość tego artysty, odnalazł nowy, zaskakujący klimat w wizji reżysera, a zarazem aktora, wcielającego się w rolę porzuconego mężczyzny – Lecha Walickiego. Wszystkie elementy scenicznego obrazu były, jak sądzę, profesjonalne tak mocno, że odsłoniły niezwykle zabawnie i z oczekiwanym dystansem całą „nieprofesjonalność ludzkiej natury”.

[Joanna Roś, bookeriada, styczeń 2013]

  • 30 zł - bilet normalny
  • 25 zł - bilet ulgowy
  • 20 zł - bilet grupowy / bilet w pakiecie z inną instytuc

    KUP BILET ONLINE

    Rezerwacja biletów: od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00
    tel. 12 633 37 62, tel./fax 12 632 92 00
    centrala: 12 633 48 22, 631 81 80 wew. 238, 252

    rezerwacja@groteska.pl

    Kasa biletowa od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-14.00 oraz 16.00-19.00 ,
    w soboty, niedziele i święta na godzinę przed każdym spektaklem
    tel. 12 623 79 59; 12 633 48 22 wew. 252
    kasa@groteska.pl

    Nr konta: Bank PEKAO S.A III O/Kraków 40 1240 2294 1111 0010 2727 8517