Repertuar dla Dorosłych
Repertuar dla Dzieci
Repertuar dla Nauczycieli

Strona główna

Przemiany

Spektakl Adolfa Weltschka i Małgorzaty Zwolińskiej
Scenariusz: Adolf Weltschek, Małgorzata Zwolińska
Reżyseria: Adolf Weltschek
Scenografia: Małgorzata Zwolińska
Choreografia: Caroline Finn
Koncepcja i projekty multimediów: Adolf Weltschek, Małgorzata Zwolińska
Animacje multimedialne: Małgorzata Zwolińska, współpraca - Emilia Metzel
Opracowanie muzyczne: Jerzy Kluzowicz oraz Caroline Finn, Adolf Weltschek, Małgorzata Zwolińska
Obsada:
z udziałem - Julii Tomkowicz

Premiera: 2014-09-26
Opis
Recenzje
Bilety

„Przemiany” to niezwykle barwny i dynamiczny spektakl zrealizowany  w stylistyce teatru plastycznego i teatru tańca. Opowiada on o procesie nieustannego odradzania się  życia i o człowieku bezustannie poszukującym harmonii i szczęścia na przekór nieubłaganemu losowi.  W „Przemianach” esencja życia sprowadza się do najprostszych działań i gestów, codziennych rytuałów, które zwyciężają nad siłami destrukcji.  Życie wciąż trwa i rodzi się na nowo nie poddając się chaosowi i zniszczeniu.

Narracja przedstawienia oparta została na archetypicznych postaciach Kobiety i Mężczyzny.   Obecność żeńskiego i męskiego, nocy i dnia, jin i jang służy opowieści o sile dopełniających się przeciwieństw. Twórcy przedstawienia poddają analizie etos mężczyzny zdobywcy i kobiety opiekunki domowego ogniska. Postaci głównych bohaterów i ich indywidualne zmagania z procesami rozpadu i rozkładu czynią tę opowieść bliską doświadczeniu każdego z nas. Oto bowiem bohaterowie w naszym imieniu podejmują trud zwycięskiej walki z przeciwnościami losu. Pokazują, że kruche życie jest czymś niezwykle pięknym i ekscytującym, i będąc kruchym jest jednocześnie twarde jak skała.

Adolf Weltschek i Małgorzata Zwolińska twórczy tandem znany m.in. z realizacji przedstawienia „Hommage à Chagall” – wielokrotnie nagradzanego i wystawianego w wielu krajach Europy spektaklu – zdecydowali się wzbogacić środki wyrazowe typowe dla teatru plastycznego o wachlarz możliwości jakie niesie ze sobą taniec współczesny. Do współpracy zaprosili wybitną brytyjską choreografkę Caroline Finn i dziewięciu niezwykle uzdolnionych, polskich tancerzy. Każdy  z nich może się pochwalić bogatym dorobkiem artystycznym i licznymi nagrodami. Szerokiej publiczności znani są zapewne zwycięzca 6. edycji „You Can Dance” Dominik Olechowski i finalistka tego konkursu Masza Tryputsen.

W rezultacie tego spotkania powstał spektakl teatru formy o wyjątkowej urodzie i niespotykanej sile wyrazu. Wzajemnie dopełniają się tu różnorodne środki ekspresji: scenografia, kostium, światło, projekcje multimedialne, muzyka i w końcu ekspresyjny ruch znakomitych Tancerzy. Wszystkie one służą tej samej opowieści, wszystkie oddziaływają na zmysły i na emocje widza. Kostium i przestrzeń definiują ruch, ruch definiuje przestrzeń i kostium, jedno prowadzi i inspiruje drugie. Siedemnaście obrazów, siedemnaście sytuacji scenicznych – atrakcyjne rozwiązania formalne łączą się z konkretnymi sensami. W tym przedstawieniu historia opowiadana jest bez słów, a jej przebieg  wyłania się z obrazów. Daje to widzom szerokie pole interpretacji.

W spektaklu obecne są liczne odniesienia do dziejów i kultury europejskiej, oprócz nawiązań do malarstwa znajdziemy odwołania do mitu o Orfeuszu i Eurydyce, mitu arkadyjskiego i szekspirowskiego koła historii.„Przemiany” wpisują się także w bogatą tradycję polskiego teatru formy, nawiązując do przedstawień takich artystów jak: Tadeusz Kantor, Józef Szajna, Jerzy Grotowski czy Leszek Mądzik. Odwołują się także do twórczości światowych artystów teatru wizualnego prezentowanych w Krakowie m.in. podczas dwóch ostatnich edycji festiwalu Materia Prima – Forma. Międzynarodowego Festiwalu Teatru Formy, którego organizatorem jest Teatr Groteska.

Ta propozycja uczestniczenia w równoległym obok teatru dramatycznego, a  przecież równie bogatym teatrze formy  będzie dla krakowskiej widowni wyjątkowym spotkaniem ze sztuką teatru  i Artystami na najwyższym, międzynarodowym poziomie.

 

Spektakl dla widzów od 15 roku życia.

Czas trwania: 1:10 bez przerwy

 

 

Przemiany to bardzo zaskakujący i odważny formalnie spektakl. Łączy teatr formy i taniec. Lecz obie te dziedziny pojawiają się w kształtach dosyć przekornych wobec dominujących trendów, zarówno w teatrze tańca , jak i w teatrze formy. (…)Reżyser przedstawienia – Adolf Weltschek nie pozwala, by w Przemianach jakakolwiek płaszczyzna dominowała. Narracja nie przytłacza formy ani odwrotnie. Oczywiście, tancerze są najistotniejsi, to na nich spoczywa powodzenie całego przedsięwzięcia. Lecz i oni zostają całkowicie włączeni w przestrzeń gry, wpisani w obraz, tak projekcji, jak i scenografii. Wiele choreograficznych fragmentów (choreografia Caroline Finn) jest wysokiej próby. Pojawia się świetne partnerowanie młodych, są brawurowe sceny plebejskie, umiejętnie też dopasowano kostiumy, maski i rekwizyty do przestrzeni tańca.(…)I wreszcie kilka słów na temat projekcji i scenografii. Małgorzata Zwolińska potraktowała multimedia w sposób bardzo ciekawy: splatając materię i projekcje, cienie i światło, tancerzy w jednolitą strukturę. Oniryczność, pulsowanie, nieuchwytność zbratały się z cielesnością i konkretem materii.”
/Tadeusz Kornaś, Pory życia, „Teatr Lalek”/

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Metamorphoses is an outright amazing and formally audacious spectacle, a combination of the theatre of form and the Dance theatre. Both domains, however, appear in the spectacle in forms rather contrary vis a vis trends dominating in those two theatres.(…)The director of the spectacle – Adolf Weltschek did not allow any sort of level to dominate in Metamorphoses. Narration does not overwhelm form or vice versa. Naturally, the dancers are the most essential since the success of the whole undertaking depends on them. Their freedom too, however , is restricted – they are totally included into the space of the performance and tuned into a part of imagery, both the projections and the sets. The numerous choreographic fragments (by Caroline Finn)are superb. The young partners do brilliantly, there are bravura plebeian scenes, and the costumes, mask and props are skillfully adapted to the dance space.(…) Finally , a few words about the projections and the stage design. Małgorzata Zwolińska treated the multimedia in a very interesting way by combining matter and projections, shadows and light, as well as the dancers into a uniform structure. The oneiric quality, the pulsation, and the intangible quality merged with the corporeality and concreteness of matter.”
/Tadeusz Kornaś, Times of Life, „Teatr Lalek”/

 

 

Spektakl "Przemiany" wziął udział w konkursie głównym 7. Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia w Krakowie.

 

Teatr Groteska wystapił ze spektaklem "Przemiany" na MATERIA PRIMA. 3. Międzynarodowym Festiwalu Teatru Formy. Bieguny Kultury w dn. 23-24.02.2015.

  • 40 zł - bilet normalny
  • 35 zł - bilet ulgowy
  • 30 zł - bilet grupowy / bilet w pakiecie z inną instytuc

    KUP BILET ONLINE

    Rezerwacja biletów: od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00
    tel. 12 633 37 62, tel./fax 12 632 92 00
    centrala: 12 633 48 22, 631 81 80 wew. 238, 252

    rezerwacja@groteska.pl

    Kasa biletowa od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-14.00 oraz 16.00-19.00 ,
    w soboty, niedziele i święta na godzinę przed każdym spektaklem
    tel. 12 623 79 59; 12 633 48 22 wew. 252
    kasa@groteska.pl

    Nr konta: Bank PEKAO S.A III O/Kraków 40 1240 2294 1111 0010 2727 8517