Repertuar dla Dorosłych
Repertuar dla Dzieci
Repertuar dla Nauczycieli

Strona główna

Materia Prima. Forma. 2. Międzynarodowy Festiwal Teatru Formy

17-24 listopada 2012 r.

 

ZAKOŃCZYŁA SIĘ DRUGA EDYCJA FESTIWALU NOWEGO  FORMATU

Zakończyło się ośmiodniowe święto teatru plastycznego. Dzięki trzynastu spektaklom, odbywającym się przez ponad tydzień w Krakowie i okolicznych miastach, widzowie mogli doświadczyć wyjątkowej i niepowtarzalnej estetyki i zobaczyć najnowsze produkcje światowej sławy teatrów formy z wielu różnych krajów.

MATERIA PRIMA: PLASTYKA – MAGIA – METAFIZYKA

Festiwal teatru formy poruszył cały Kraków. Spektakle grane były między innymi w Teatrze Groteska, Teatrze Ludowym, Małopolskim Ogrodzie Sztuki, Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej, Scenie PTG „Sokół”, Studiu TVP, a także na scenach w Tarnowie, Nowym Sączu, Bukowinie Tatrzańskiej, Oświęcimiu i Wadowicach. Festiwal zagościł nawet w przestrzeni miejskiej, za scenę traktując fasadę Sukiennic dla interaktywnego spektaklu Klausa Obermaiera „Tańczący dom”.

Każde dzieło prezentowane podczas Festiwalu było przykładem innej estetyki. Poetyka tych teatralnych obrazów, często nieuchwytna, lecz obecna i wyczuwalna zostawała jeszcze długo na scenie po zakończeniu spektaklu.

 

fot. K. Wójcik

TWÓRCZY TEATR DLA TWÓRCZYCH WIDZÓW

Podczas tegorocznej edycji zobaczyliśmy największe dzieła artystów teatru plastycznego z Kanady, Rosji, Austrii, Iranu, Francji, Holandii, Włoch, Szwajcarii, Maroko, Belgii, Danii i Łotwy! Ogromna większość artystów nigdy nie występowała do tej pory w naszym kraju, a produkcje, które zobaczyliśmy podczas festiwalu były najnowszymi dziełami artystów.

Listopadowe święto teatru plastycznego to nie tylko zachwycające festiwalowe spektakle, ale również wydarzenia towarzyszące: warsztaty mistrzowskie, spotkania z twórcami i artystami, wystawy, pokazy filmowe, panele dyskusyjne, konferencje, wykłady i wiele, wiele więcej!

ZAWSZE W DOBREJ FORMIE

Prawie każdy spektakl otrzymał owacje na stojąco i wzbudzał ogromne emocje wśród licznie zgromadzonych widzów.

Ta porywająca liczba miłośników nowych form teatralnych i wyjątkowej estetyki, może świadczyć o sukcesie festiwalu. Długie dyskusje, które dało się słyszeć na ulicach Krakowa, idealnie komentują moc i magię spektakli prezentowanych przez ostatni tydzień.

Już teraz zapraszamy Państwa na kolejną edycję Międzynarodowego Festiwalu Teatru Formy w 2014 roku!

Materia Prima to:

  • kilkanaście światowej sławy spektakli teatralnych
  • ponad 100 wybitnych artystów
  • kilkadziesiąt Festiwalowych wydarzeń
  • kilkanaście krakowskich i małopolskich scen
  • ponad 10 000 widzów


fot. K. Wójcik

 

Wspomnienia festiwalowych dni:

 

PIERWSZY DZIEŃ FESTIWALU

Najpierw zatańczyły Sukiennice! Widowisko Klausa Obermaiera stanowi prawdziwy raj dla estetów i entuzjastów nowych rozwiązań technologicznych, a także dla wszystkich, którzy chcą swoim ruchem spowodować ruch Sukiennic! (Klaus Obermaier – „Tańczący dom”)

DANCING HOUSE, fot. Klaus Obermaier

Polina Borisowa zaprezentowała swój autorski spektakl „Go!”. To opowieść o podróży starszej kobiety do świata wspomnień i czasu, który minął. Świetlne punkty wyznaczające kolejne przystanki w czasie tej niezwykłej podróży po skrawkach pamięci poruszyły i zachwyciły widownię. (Polina Borisowa – „Go!”)

fot. K. Wójcik

„To było coś pięknego” — taki komentarz usłyszeliśmy zaraz po spektaklu „Biała Kobieta”. To subtelne widowisko naprawdę trzeba zobaczyć, by poczuć jego magię! Magali Chouinard stworzyła, czystą nieskazitelną perłę teatru lalkowego. (Magali Chouinard – „Biała Kobieta”)

  • Zobacz relację wideo z pierwszego dnia Festiwalu (realizacja Wojciech Musiał)

http://www.youtube.com/watch?v=VqJtAy1MkIY

DRUGI DZIEŃ FESTIWALU

Baśń, jaką zaprezentował nam irański Aran Puppet Theater przeszła nasze najśmielsze oczekiwania. To trochę jak opowieść z dzieciństwa, gdzie wszystko staje się możliwe i pozostaje przy tym przepięknie plastyczne. Reakcja widowni tylko to potwierdziła owacjami na stojąco. Spektakl dał możliwość obcowania nie tylko z najwyższej klasy teatrem lalkowym, ale także z odległą, orientalną kulturą i estetyką. Historia nawiązująca do muzułmańskiego święta została opowiedziana w formie opery śpiewanej w języku perskim! (Aran Puppet Theater – „Aszura”)

 

ASZURA, fot. Reza Moataryan

Po raz kolejny zatańczyły też Sukiennice! Wszyscy entuzjaści nowych rozwiązań technologicznych mogli wziąć czynny udział w widowisku Klausa Obermaiera i swoim tańcem spowodować ruch Sukiennic! (Klaus Obermaier – „Tańczący dom”)

  • Zobacz relację wideo z drugiego dnia festiwalu (realizacja Wojciech Musiał)

http://www.youtube.com/watch?v=CHWebMPVGzg

 

TRZECI DZIEŃ FESTIWALU

Piękne, plastyczne widowisko, jakie zaprezentowali artyści Teatro Gioco Vita & Imperfect Dancers zachwyciło wypełnioną po brzegi widownię, która niekończącą się burzą braw nie pozwalała tancerzom zejść ze sceny. Szekspir w wykonaniu włoskich tancerzy i artystów teatru cieni to prawdziwa sztuka nie tylko dla duszy, ale także dla zmysłów. (Teatro Gioco Vita & Imperfect Dancers „Sen nocy letniej”)

 

 fot. Krzysztof Wójcik

To dopiero była, potężna dawka energii! Perkusyjna muzyka holenderskiej grupy Oorkaan potrafi pozytywnie „nakręcić” każdego! A całe widowisko działa jak mocna poranna kawa. Energiczne rytmy afrykańskich bębnów, japońskiej perkusji, funku i jazzu przyniosły tyle pozytywnych emocji, że cała sala chciała tańczyć i grać razem z muzykami. To spektakl, na którym naprawdę ciężko jest wysiedzieć w fotelu. (Oorkaan „Box Brothers")

 

fot. Krzysztof Wójcik

  • Zobacz relację wideo z trzeciego dnia Festiwalu (realizacja: Wojciech Musiał)

http://www.youtube.com/watch?v=QeELcZwH1E4

 

CZWARTY DZIEŃ FESTIWALU

Francuski spektakl „Kupido. Właściciel mieszkania położonego w piekle i w raju” to żywy obraz, „rzeźba-opera”. Widzowie byli świadkami prawdziwego szaleństwa, zaskoczeni i jednocześnie zachwyceni formą tego niezwykłego dzieła. Gilbert Peyre stworzył swoim spektaklem – mechanicznym widowiskiem – zupełnie nowy język teatru plastycznego. To obraz o niezwykle poruszającej estetyce! To naprawdę warto było zobaczyć! (Compagnie P.P. Dream & Gilbert Peyre – „Kupido. Właściciel mieszkania położonego w piekle i w raju”)

fot. Krzysztof Wójcik

 

Chouf Ouchouf jest arabskim wyrażeniem, które znaczy „spójrz, ale popatrz naprawdę uważnie”. Kilkunastu akrobatów z Tangeru zaprezentowało swoje nieprawdopodobne możliwości, które rzeczywiście z wielką uwagą podziwiała zachwycona publiczność (Zimmermann & de Perrot – „Chouf Ouchouf").

fot. Mario Del Curto

 

  • Zobacz relację wideo z czwartego dnia Festiwalu (realizacja: Wojciech Musiał)

http://www.youtube.com/watch?v=0i2miG2Gtkk

 

PIĄTY DZIEŃ FESTIWALU

  • Zobacz relację wideo z piątego dnia Festiwalu (realizacja: Wojciech Musiał)

http://www.youtube.com/watch?v=c6TT7tDsYPY&feature=youtu.be

 

SZÓSTY DZIEŃ FESTIWALU

Podczas pierwszej edycji Festiwalu Materia Prima Compagnie Mossoux-Bonté zaprezentowała swój świetny spektakl — „Noc na świecie”. Tegoroczne „Ciała magnetyczne” potwierdziły mistrzostwo belgijskich artystów. Magnetyzm tej sztuki do tej pory pozostaje w powietrzu!

Widzowie byli świadkami sensualności życia w grupie. Ten zmysłowy taniec, to krótka historia ludzkiej bliskości i dystansu; to opowieść o tym, jak niewidzialna siła sprawia, że nieustannie zbliżając się do siebie i jednocześnie się odpychamy. (Compagnie Mossoux-Bonté — „Ciała magnetyczne”)

„Ciała magnetyczne”, fot. Krzysztof Wójcik

  • Zobacz relację wideo z szóstego dnia Festiwalu (realizacja Wojciech Musiał)

http://www.youtube.com/my_videos_edit?ns=1&video_id=7Qz0VlUppSY

 

SIÓDMY DZIEŃ FESTIWALU

Spektakl Jeana-Pierre Laroche to czysta magia ożywiania przedmiotów niewidzialnym sznurkiem. To świat wyobrażony, inny i jednocześnie niezmiernie ciekawy. Nic dziwnego, że swoją magią wywołał zachwyt publiczności. Subtelny ruch nieożywionych przedmiotów, tak bardzo odrealniony od tego, co możemy zobaczyć w naszej codzienności, sprawił, że zapomnieliśmy o świecie poza teatrem. Koniec spektaklu był jak koniec snu, aż trudno będzie znowu przyzwyczaić się do życia poza sceną (Les Ateliers du spectacle – „À distances”)

fot. Pascal Maine

Estetyka widowiska, jaki zaprezentowała nam gwiazda Festiwalu – Hotel Pro Forma, nikogo nie pozostawia obojętnym. Ten niezwykły spektakl to efekt pracy wielu zespołów odpowiedzialnych za każdy najdrobniejszy element widowiska. Na scenie występuje dwunastu wokalistów. Ich występowi towarzyszą oryginalne projekcje świetlne, które odzwierciedlają charakter wojny. Bo właśnie o konflikcie zbrojnym opowiada spektakl „War sum up: Music. Manga. Machines”. To kolejny spektakl przekraczający granice kultury i języka. Niezwykła opera w języku japońskim z polskimi napisami oraz obrazami pochodzącymi z kultury dalekiego wschodu, zarówno tej wysokiej, jak i popularnej. To trzeba zobaczyć! To trzeba usłyszeć! To trzeba przeżyć! (Hotel Pro Forma – „War sum up: Music. Manga. Machines”)

fot. Krzysztof Wójcik

 

  • Zobacz relację wideo z siódmego dnia Festiwalu (realizacja: Wojciech Musiał)

http://www.youtube.com/watch?v=3loJlaLx_s0


OSTATNI, ÓSMY DZIEŃ FESTIWALU

Jazz, który wypełnił i scalił obie rzeczywistości: sceny i widza, jeszcze długo rozbrzmiewał w teatrze po zakończeniu spektaklu „Hôtel de Rive. Giacomettiego okres horyzontalny”. To co pokazał Soehnle aż trudno opisać. Był to surrealistyczny spacer na granicy snu i jawy. Spektakl mistrza sztuki marionetkowej, Franka Soehnle, to inscenizacja powstała na motywach czterech surrealistycznych tekstów Giacomettiego – „Wczoraj, lotne piaski“, „Ślepiec wyciąga rękę pośród nocy…“, „Sen, Sphinx i śmierć T.” oraz „Paryż bez końca“. Wszystkie te utwory poruszają temat czasu i są reprezentatywne dla określonych faz życia autora (figuren theater tübingen & Compagnie Bagages de Sable & Theater Stadelhofen – „Hôtel de Rive. Giacomettiego okres horyzontalny”)

fot. Krzysztof Wójcik

 

  • Zobacz relację wideo z ostatniego, ósmego dnia Festiwalu (realizacja: Wojciech Musiał)

http://www.youtube.com/watch?v=islHVgOFtnc&feature=youtu.be

 

***************************************************************************

 

Zobacz press room Materii Primy

http://materiaprima.pl/press_room,prasa_o_nas.html

 

***************************************************************************

Do pobrania:

 

Program festiwalu (plik PDF)

Program wydarzeń towarzyszących (plik PDF)

Informacje o artystach i spektaklach (plik WORD)

Informacje o artystach i spektaklach (plik PDF)

Plakat festiwalu (plik PDF)

Ulotka festiwalowa (plik PDF)

Informacje o biletach i karnetach (plik PDF)

Ogólne informacje o Festiwalu Materia Prima (plik PDF)

 

Opinie o festiwalu

 

Ewa Piotrowska
/Dyrektor Teatru Baj w Warszawie, reżyser teatralny/

Materia Prima. Forma to festiwal absolutnie wyjątkowy. Niezwykle rzadko zdarza się by na jednym festiwalu można było obejrzeć spektakle, o których obejrzeniu się marzy. Myślę, że to ewenement na skalę europejską. Już czekam na kolejną edycję.
 

 

 


Ulla Dengsøe
/Dyrektor Artystyczna Festival of Wonder w Silkeborg (Dania)/

I would like to congratulate you with a unique and excellent festival Materia Prima. Forma in Krakow. The presented performances were some of the most interesting internationally at the moment. The conference set focus on form theatre which resulted in interesting points of view. As the artistic director you did a brilliant work.
The festival was very well planned and had a lovely atmosphere.
I’m very happy and grateful that I was invited to take part as an international guest and member of the conference panel.
For the future I wish all the very best for festival Materia Prima in Krakow.
 

 

Alicja Morawska-Rubczak
/kurator i krytyk teatralny/

Festiwal Materia Prima. Forma to festiwal wyjątkowy, którego formuła rozsadza ramy teatru lalek i pozawala spojrzeć na teatr formy w szerokim, światowym kontekście. Różnorodność treściowa i formalna propozycji pozwala trafić do gustów szerokiej widowni, a świetny poziom artystyczny każdej z prezentacji sprawia, że festiwal doceniają również badacze i krytycy teatru.
Jest to też festiwal zrobiony z ogromnym rozmachem – zachwyca wielość propozycji repertuarowych oraz format przedstawień prezentowanych w Krakowie. Nie sposób znaleźć w Polsce wydarzenia, podczas którego prezentowane są wieloobsadowe widowiska także z odległych zakątków świata, tak różnorodne formalnie, a jednocześnie wpisujące się świetnie w założenia programowe festiwalu.
Dużą wartością festiwalu jest również jego rozplanowanie godzinowe, pozwalające przyjezdnym gościom, także z zagranicy, skorzystać z oferty kulturalnej miasta Krakowa, odwiedzić tak ważne miejsca historyczne, jak Zamek na Wawelu lub Fabryka Schindlera oraz te przedstawiające ogromną wartość dla każdego entuzjasty teatru i dramatu, jak Cricoteka czy Muzeum Stanisława Wyspiańskiego.
Trudno byłoby wyobrazić sobie mapę festiwalową Polski bez tego ważnego i wyjątkowego wydarzenia.


Sara Lamares
/”Fadas and Elfos” Lisbona (Portugalia)/


The Festival has a high quality program, having this edition presented national (Polish) and international performances of various dimensions and aesthetics. Simultaneously, the existence of a conference with the presence of international programmers and companies/puppeteers, in which their work and believes are presented and discussed, enriches the exchange of experiences.
It is my personal believe, that such an event has all the characteristics to be one of the best known festivals in Europe, projecting Krakow and Poland as a must see in the world of Puppet, Objects and Animated Forms Theater.
It was an honor to be part of such an International happening and I hope to have the pleasure to follow future editions of Materia Prima. Forma.


dr Tadeusz Kornaś
/krytyk teatralny, wykładowca UJ/


Festiwal Materia Prima. Forma organizowany przez Teatr Groteska jest wyjątkowym wydarzeniem na mapie teatralnej kraju. Już podczas pierwszej jego edycji udało się wypracować oryginalną formułę. Teatr formy to określenie bardzo szerokie – spotkały się w Krakowie zarówno teatry lalek, cieni, przedmiotów i ludzi. Były teatry tańca, formy z pogranicza opery. Przyjeżdżały tu teatry świetne, goszczące na największych światowych festiwalach.
Ale Materia Prima pośród różnych festiwali okazała się wyjątkowa, nie kopiująca innych. Najczęściej bowiem działa się bez ryzyka. „Co sprawdziło się na innych festiwalach, warto zaprosić i do nas” – to chyba kluczowa zasada kuratorska. Festiwale są w konsekwencji do siebie podobne. A ten jest inny. I niesłychanie trudno wytłumaczyć racjonalnie, jaka formuła łączy zapraszane tu spektakle (na przykład marionetki animowane przez irańskich aktorów, duńsko-łotewską paraoperę, rosyjski teatr wyobraźni jednej wykonawczyni czy belgijski teatr tańca). A jednak coś je łączy. Może poetyckość wyobraźni, może radość z ożywiania materii. No i może to, że pomimo, iż spektakle mówią czasem o sprawach niesłychanie dosadnych i bolesnych, jednak z zasady nie próbują gwałcić ludzkiej wrażliwości.
Obie edycje festiwalu były świetne. Nie jest to tylko moje prywatne zdanie. Wystarczyło popatrzeć na wypełnione sale i rozdyskutowane twarze po spektaklach.
To naprawdę jeden z najbardziej udanych polskich festiwali. Warto w niego zainwestować. Hojną ręką pomóc w organizacji następnych edycji. Warto.


dr Marek Waszkiel
/krytyk teatralny, wykładowca AT w Warszawie i w Białymstoku/


Pierwszy, sprzed dwóch czy trzech lat zwiastun Materii Prima, poświęcony cieniom, zapowiadał ciekawą imprezę. Któż się mógł jednak spodziewać, że już druga edycja przyniesie rewelacyjne efekty? Takiego festiwalu po prostu nie ma. Nie ma w Polsce, nie ma w Europie, a wydaje się, że odpowiada on najbardziej współczesnym oczekiwaniom dzisiejszej widowni, młodszej i starszej. Jest bowiem realizacją idei, że wielkie wydarzenia artystyczne powstają na styku rozmaitych gatunków sztuki. Tam gdzie muzyka spotyka się z aktorem, literatura z formą plastyczną, taniec z multimediami, przedmiot z ruchem, gdzie łączy się opera, teatr aktora, lalki, cyrk, sztuki plastyczne i wizualne. Naczelnym pojęciem łączącym gatunki jest forma. I ta forma przenosi nas w krainę sztuki, sztuki która nie ma wymiaru społecznego, politycznego, religijnego. Sztuki, która przenosi widzów w świat estetyki, emocji i wzruszeń wywoływanych przez działania artystyczne, nie doraźne intencje twórców.
Urodził się wielki festiwal. Doprawdy Prima!
 

Joanna Biernacka
/teatrolog, krytyk, dramaturg,
Kierownik impresariatu Teatru Na Woli w Warszawie/


Świetna organizacja przyczyniła się do niezwykle owocnych rozmów i wysłuchania ciekawych wystąpień twórców i organizatorów festiwalu teatru formy. Krakowskie spotkania to wyjątkowa okazja sprzyjająca wzajemnemu poznaniu i nawiązaniu międzynarodowych kontaktów.
Bogaty i różnorodny program artystyczny festiwalu był najlepszym dowodem wysokiej pozycji, jaką festiwal Materia Prima zajmuje w świecie teatru lalkowego, czy też szerzej teatru formy.
 


Krystian Kobyłka
/Dyrektor Opolskiego Teatru Lalek/


Festiwal Materia Prima jest istotny, wręcz niezbędny dla polskich lalkarzy. Jest doskonałą okazją zobaczenia spektakli ważnych, prezentujących artystyczne poszukiwania w obrębie teatru formy. Byłem uczestnikiem obu dotychczasowych edycji i z niecierpliwością czekam na kolejne.
 

 

Hartmut Topf
/dziennikarz, Berlin (Niemcy)/


The Festival Materia Prima has once more shown a very high standard of programming the most extraordinary examples of contemporary visual theatre. While the first edition had focused on contemporary shadow theatre almost exclusively, the latest festival had a wider scope, although shadows were not excluded.
The internationally highly esteemed Gioco Vita company from Italy was joined by an excellent presentation of the Ashura legend, a beautiful marionette opera from Iran with strong images, ensemble play, meaningful music with elements from the orient as well as from European modern classics. Bringing acrobats from Tanger to express the most complicated social transition of the Arab world, here Marocco, was a keen and touching experience and very well entertaining too. Political theatre without stupid phrases and schematic propaganda did not appear, but a clear and peaceful message came across.
And the best in new music.
Visualization, including a clear stage design, modern costumes, reduced movement transported an anti war attitude in “War Sum Up”. I could not mention and honor all the shows of that festival here in this brief note, the wonderful Box Brothers on stage or the “White Woman” in her walking act, the “Hommage à Chagall” and the masterly “Hôtel de Rive”, the “Magnetic Bodies”, not really dancing, but moving body and mind, the technical magic of “Cupid...” or the “Dancing House” in the middle of town....

This festival is quite outstanding in the world of stage art, related to animation and puppetry as well, connecting many arts and, even important, bringing together people and experiences from many arts of the world in Poland’s most beautiful city, hopefully will continue to establish its high standards of quality and will definitely be inscribed in the agenda of outstanding events in the world of stage art festivals without boundaries of written dramatic textbooks.
Materia Prima (in this respect) could be the Salt of the Earth, it is already the salt in the soup of routine and childish entertainment, that we have to sip in so many other festivals.
 

Bartłomiej Miernik
/dziennikarz teatralny, wykładowca/


Druga edycja Festiwalu Materia Prima organizowanego przez Teatr Groteska w Krakowie to niebywałe wydarzenie w skali kraju. Podczas listopadowej edycji udało się utrzymać wyjątkowo wysoki poziom, zapoczątkowany podczas pierwszej odsłony. To, co charakteryzuje to wydarzenie, to przede wszystkim wysoki poziom spektakli. Festiwal programują Adolf Weltschek i Zuzanna Głowacka.
Duński Hotel Pro Forma, który po raz pierwszy zagościł w Polsce, przywiózł operę manga „War sum up: Music. Manga. Machines” – swoistą suitę na głosy aktorów, inspirowaną teatrem nō, japońską mangą. Słusznie nazwano ten zespół gwiazdą festiwalu. Choć, w zasadzie, niemal każda grupa zasługiwała na takie miano: figuren theater tübingen Franka Soehnle z wnikliwą historią lat wojennych architekta Alberto Giacomettiego, Les Ateliers du spectacle – zwariowani Francuzi z instalacją genialnego „wynalazcy”, Belgowie z Compagnie Mossoux-Bonté – zimna wiwisekcja stosunków międzyludzkich, porażająca brakiem emocji, z doskonałą choreografią. Kluczem do tak wysokiego poziomu Materii Primy jest gust i wiedza Zuzanny Głowackiej, która w skrupulatny sposób dobiera zespoły, jeżdżąc na europejskie festiwale teatrów formy. Chciałbym, by Materia Prima odbywała się corocznie. To festiwal, który sytuuje Kraków pośród najważniejszych ośrodków życia festiwalowego w Polsce.


 prof. dr hab. Joanna Walaszek
/krytyk teatralny, wykładowca UJ/


Wielkie dzięki za przedstawienia 2. Międzynarodowego Festiwalu Teatru Formy. Materia Prima. Mieliśmy rzadką w Krakowie okazję obcować ze światowym teatrem na światowym poziomie. Rodzaj teatru, jaki został nam zaproponowany przez organizatorów, szczególnie silnie rozbudza wyobraźnię i wysubtelnia wrażliwość, jest niezwykle komunikatywny i równocześnie bardzo artystycznie wyrafinowany... Świetny i bardzo ciekawy.
Rozmawiałam o festiwalowych przedstawieniach ze studentami teatrologii i z tzw. zwykłymi widzami. Każdy miał swoje ulubione wydarzenie teatralne, ale nie było jednego przedstawienia, które by uznano za pomyłkę, stracony niepotrzebnie czas. Większość rozmówców dzieliła mój entuzjazm dla festiwalu i już cieszyła się na kolejną edycję Materia Prima.
 

Paweł Płoski
/kierownik działu literackiego Teatru Narodowego w Warszawie,
redaktor miesięcznika „Teatr”, wykładowca AT w Warszawie/


Już po dwóch edycjach Materia Prima stała się jednym z najważniejszych międzynarodowych festiwali teatralnych w Polsce. Program festiwalu to wielość artystów i estetyk nieczęsto oglądana w naszym kraju. To zbiór propozycji, które uzupełniają polskie widzenie nowoczesnej sztuki, współczesnego teatru o nowe barwy.
Materia Prima zaskakuje. Z zadziwieniem dowiadujemy się ilu jeszcze wspaniałych artystów nie znamy, jak niezwykłe przedstawienia nieustannie powstają na całym świecie. Dla niektórych zaskoczeniem może być, że oglądając przedstawienia na festiwalu Materia Prima, mają do czynienia z głównym nurtem najciekawszych poszukiwań we współczesnym teatrze. Festiwal teatru formy to zmyłka – niech snoby żałują – bo to zwyczajnie ciekawy festiwal teatralny.
Festiwal Materia Prima skupia się na formie, a więc zwraca uwagę widzów – i oby krytyków i teatrologów – na ważną i nieco zapomnianą kategorię: na piękno. Materia Prima szuka piękna w teatrze. I po prostu pokazuje piękny teatr.


Eliane Attinger
/artistic leader Feikes House,
production house for puppet and object theatre, Amsterdam/


From 17th to 19th November I visited the International Festival Materia Prima. Forma in Krakow. I took part in the two-day conference about Form Theater and gave a lecture on the work of Feikes House in Netherlands. In addition, I visited four performances.
The Aran Puppet Theatre from Iran was the biggest surprise for me. The story of Hussein ibn Ali, which lies within the Shiite islam revered as a martyr who fought against the tyranny, is told as a puppet opera. The at top classical marionettes that are practically extinct in Europe or have just some museum value, can be understood as criticism on the political system in Iran where people are manipulated like marionettes by the current rulers. It was interesting to see how the essentially static marionettes became vivid by means of cinematic projections which also added drama. In Iran the subtext will undoubtedly be understood.
The interactive installation of Klaus Obermaier (Austria) on location made the old buildings on the big market square 'dance'. Thus the festival showed another, very different aspect of our contemporary visual culture. Spectators became actors or dancers and influenced themselves what happened. Playful encounters between totally strangers were possible, because everyone could participate.
The young performer Polina Borisova (Russia/France) represented the younger generation puppeteers and also a new type of international artist in this area. She is trained in the classical techniques in St. Petersburg. By her follow-up study to the ESNAM in Charleville-Mézières, she became at home in the modern opinions about theatre. In her performance ”Go!” she builds the entire universe of an old woman out of a black space, with thrifty, effective means. It is the last day of the old women's life, that she – so it seems – leaves behind from free will. This makes the otherwise poetic performance a genuine political statement.
Magali Chouinard (Canada) showed another aspect of this rich theatre form. Here you could see a visual artist who did research into puppets and mask theatre and tells us an intimate, surreal story of transformations and metamorphoses, in a completely grey-white world. Unfortunately, I could not follow more of the exciting programme. From the program booklet
speaks a convincing concept that puts the entire bandwidth of contemporary puppet - and object theatre in the festival showcase. The public ends up in the middle of a swirling world of images, figures, objects and projections, with performances that show piece by piece authentic visions on our existence, its beauty and its precipices. It is fascinating to see how the classic forms of puppetry (including shadow and mask theatre) relate to the contemporary visual culture and digital media of our time.
The notion of Form Theatre for this kind of theatre with its variety and wealth within an area that simply used to bear the name puppet theatre, was the central topic in the Conference. Artists, festival directors, artistic directors of theatre companies, scientists and theatre critics tried to approach this concept from their own practice and knowledge. The fight with the concept of Form Theatre as a weapon against the ruling (bad) image audiences have of the genre, is apparent for anyone in the field. The developments of the genre are everywhere largely ignored by the adult audience. Theatre audiences all over the world have to rediscover contemporary forms of puppet theatre and therein a festival as Materia Prima. Forma is indispensable.
Maybe the festival could next time relate also to the legacy of Tadeusz Kantor and thus build a bridge between the international and the national large-scale avantgard Visual Theatre. And it would be good if in the long term – preferably at international level – an “umbrella term” will be found in order to unify the current fragmented world of puppetry, so that creators and audiences can find each other in watching and talking about the performances that are at home within this beautiful theatre form that has evolved from and in proximity of the puppet theatre.
I thank Teatr Groteska and especially Zuzanna Głowacka, for the beautiful, interesting, perfectly organised and enriching days at the festival. I hope that this exciting concept gets a sequel.
 

Igor Gandra

/Dyrektor Artystyczny FIMP (Międzynarodowy Festiwal Lalkowy w Porto) Porto, Portugalia/

I have recently visited the city of Cracow to observe the Festival Materia Prima 2012. 

This festival was a remarkable surprise. The program was composed by some of the most interesting creations and artists in the areas of puppetry, visual and physical theater, and also some projects even more difficult to catalogue - actually my favorites .

This combination between diversity and excellence created a very impressive flow of enthusiastic audience of all ages. 

The presence of the festival is quite notable around the city, not only in therms of advertisement but by proposing alternative interpretations of some of the most iconic places in center town through the use of interactive video installations. 

With adequate support, Festival Materia Prima has the right conditions to transform the city of Kantor in a new beacon to the followers of this specific artistic areas. 

 

Silvia Brendenal

/Lider Artystyczny SCHAUBUDE BERLIN/

Dem Festival MATERIA PRIMA ist es in der relativ kurzen Zeit seines Bestehens gelungen, sich zu einem der profilierten Theaterfestivals in Polen zu entwickeln.

Das Festival hat sich ganz bewusst die Begegnung der Schwesterkünste auf seine konzeptionellen Fahnen geschrieben und lädt Inszenierungen ein, die sowohl von der Liaison zwischen bildender als auch darstellender Kunst leben, die aber auch immer den experimentellen anderen Blick auf das Theater der Puppen, Figuren und Objekte, dem Theater der Dinge werfen.

Die Faszination, die von diesem anderen Theater ausgeht, ist gleichermaßen groß wie irritierend, werden doch im Bravour-Ritt die mit den Puppentheater verknüpften Klischees über den Haufen geworfen, etablieren sich szenische Entwürfe, die den Blick über die Genregrenzen hinaus wagen.

So ist beispielsweise, die während des Festivals zu sehende Inszenierung „Kupido“ der französischen Compagnie P.P. Dream & Gilbert Peyre, eine der gegenwärtig spannendsten gegenwärtigen Arbeiten auf dem Gebiet des visuellen Theaters. Der bildende Künstler Gilbert Peyre etabliert in ihr „a museum and machine room, amusement park, concert hall, church an circus, zoological garden, magic show, phantasmagoria, ceremony, cavalcade and liturgy, mechanical comedy and cheerfull apocalypse”, der Zuschauer verliert sich gleichermaßen im Wunderland von Alice wie  in Dantes Inferno. Und wird aufgefordert sich einzulassen auf eine Sicht von Theater, die ebenso originär wie rar ist.

Auch die kanadische bildende Künstlerin Magali Chouinard stellte während des Festivals ihre absolut eigene, poetische Darstellung einer verstörend schönen weißen Frau vor, deren Geschicke, offenkundig angesiedelt in zeitlosen, unvergänglichen Universum des Märchens, in metaphorischen und aussagestarken Bildern an die Gefährdung jeglicher Hinwendung zum Schönen, jeglicher Zerbrechlichkeit gemahnen.

Es war interessant während des von Festivalleitung veranstalteten Symposiums diese Künstlerin näher kennen zu lernen, von ihrem Schaffensweg, ihrer Sicht auf Welt zu erfahren.

Auch Polina Borisova, Absolventin der ESNAM in Charleville-Mézière, Frankreich, stellte sich und ihre künstlerischen Ansichten während des Symposiums vor, beschrieb die für junge Künstler notwendige Begegnung mit künstlerischen Vorbildern, von denen eine große inspirierende Kraft ausgeht. Für sie war es u.a. Christian Carrignon vom Théâtre du Cuisine (Marseille) – wie ihrer Inszenierung „GO!“ deutlich anzusehen ist. Christian Carrignons Blick auf die Dingwelt, sein respektvolle Animation der Objekte fand hier durch eine so junge, selten begabte Künstlerin eine kongeniale Fortführung. Die letzten Lebensaugenblicke einer alten Frau gerieten zu einer Verlebendigung von Erinnerungen, die mit angesammelten Dingen verbunden sind und die jeden der Zuschauer auf ganz eigene, unverkennbare Art berührten.

In dieser Weise ließe sich jede der Inszenierungen dieses Festivals beschreiben. Deutlich erkennbar ist die konzeptionelle Linie, die sich durch das Festival zieht: Das Spiel mit dem Bild, der Linie, der Form, angesichts einer Zeit, die die Menschen zwingt, das Eigene, Unverwechselbare im Gleichmaß zu entdecken. Dazu anzuregen hat das Festival das Seine getan, dazu aufgefordert hat es jeden Zuschauer.

Egal, ob er sich „Hôtel de Rive“, diese großartige Interpretation der Geistes- und Bildwelt Giacomettis durch das Figurentheater Tübingen angesehen hat oder „À distances“ der französischen Compagnie Les ateliers du spectacle oder das „Dancing House“ von Klaus Obermeier auf dem Marktplatz von Krakow – er, der Zuschauer, kam nicht umhin sich zu positionieren.

Insofern hat das Festivals das Wichtigste geleistet, was es zu leisten vermag: Es hat Menschen dazu ermuntert, Bekanntes infrage zu stellen  bzw. Vertrautes durch die artifizielle Verfremdung neu zu entdecken.

Dafür danke auch ich.

 

Rute Ribeiro &Luis Vieira

/ Dyrektorzy artystyczni  FIMFA Lx – Festival Internacional de Marionetas e Formas Animadas, Lizbona, Portugalia/

It was really a great opportunity to visit your fantastic festival and enjoying such a nice ambience in the second edition of Materia Prima! The festival programme was of very high level. Congratulations for the programme and by the excellent organization of the festival!

It was also great to talk and met other  festival director’s, the meetings between artists and the audience, and the conferences, are really important. I really hope that you can continue for a long time all this beautiful work that you are doing on the promotion of the puppetry in Poland. 

 

Anke Meyer

/Deutsches Forum für Figurentheater und Puppenspielkunst (dfp), Bochum, Germany/

It was an impressive opening with the Aran Puppet Theatre's show "Aszura", which was not only spectacular and full of opulent pictures but also formidably animated.
Also Klaus Obermaier's interactive light installation "Dancing House" on the beautiful marketplace of Krakow was fascinating passerbys as well as visitors of the festival who came purposefully - in spite of the misty weather. To recognize that one can influence the imginative perishing and resturcturing elements of this media artwork, was irritating and enjoyable at the same time. And it allowed a fresh view on this unique cultural heritage, the fasada Sukiennic.

Invited shows which I havn't seen in Krakow but in other places - as "Go!", "Cupid", "Hôtel de Rive", "A distances" or "Box Brothers" seem to me as well significant for a high qualitiy of the "Materia Prima"-programme as the presence of groups like Hotel pro Forma. Beside that, the international conference "Materia Prima - Different Faces of the Form Theatre" offered good opportunities for professional communication and for getting insight in aesthetic credos and working conditions of international organizers and artists.

 

Karen Høie /assistant professor/actress/ adm. leader of www.kulturprod.no/

In November 2012 I had the great honour and joy to visit the festival Materia Prima Forma in Kraków, arranged by Teatr Groteska.

It was a splendid festival, a unique opportunity to see extraordinary and famous companies from many parts of the world, companies that are known for their experimental and innovative work. It was great to get to know artists whose work has created new theatrical forms, and new ways of communicating with the audience.

The companies visited the festival with large and spectacular performances. It is seldom that you get a chance to see performances in such a big scale, with up to 30 puppeteers – or a performance that takes several days just to install. It is simply too complicated and expensive to most festivals and promoters. Teatr Groteska and festival curator Zuzanna Glowacka had the courage to do so, and gave us a chance to enjoy this richness.

The performances on the festival showed a varied scale of theatrical forms, from exceptional oriental aesthetics, to interactive image-making in open space in the city square, from exceptional shadow- and dance theatre, extraordinary mechanical moving sculptures, bodies in action, to powerful and stylized tableaus…

I am very thankful that I had the chance to go to this eminent festival, and hope I can return for a new festival at Teatr Groteska next year. I think the theatre with this festival do an important work for contemporary theatre in Europe.

 

**********************************************************************************

Zobacz galerię zdjęć z drugiej edycji festiwalu Materia Prima listopad 2012

(fot. Krzysztof Wójcik)

**********************************************************************************

 

**********************************************************************************

SPONSORZY: